Conclusie intern + extern

Om een goede conclusie te maken van de interne en externe analyse is er gekozen voor een SWOT-analyse, met een SWOT-analyse kun je namelijk de sterktes, zwaktes, kansen en bereidingen van een situatie goed in kaart brengen. Dit gaat helpen om een goed vraagstuk te maken afgestemd op de verschillende aspecten (Scharwächter, 2023). Op het gebied van de sterktes is te zien dat DNG zich onderscheidt door een uniek en kwalitatief netwerk van meer dan 80.000 SEO-websites met hoge autoriteit en relevante content. Kwalitatieve goede links vormen de kern van de dienstverlening van DNG en levert klanten krachtige backlinks op die bijdragen aan een betere zichtbaarheid in zoekmachines. De organisatie beschikt met Marco Rinck over een vakman met meer dan 10 jaar SEO-ervaring, wat resulteert in expertise en inzicht in marktontwikkelingen. DNG kent daarnaast een platte organisatiestructuur, waardoor beslissingen snel kunnen worden genomen en medewerkers actief betrokken zijn bij veranderprocessen (Bijlage K).

Aan de interne kant kent DNG ook een paar zwaktes, zo is het bedrijf op dit moment sterk afhankelijk van externe schrijvers, wat leidt tot hoge jaarlijkse kosten met maar liefst 60.000 euro. Daarnaast verloopt het automatiseren van werkprocessen nog moeizaam; tools zoals Pabbly leveren geen stabiele workflow op. De platte structuur kan ook leiden tot onduidelijkheden in verantwoordelijkheden en besluitvorming. Verder is de schaalbaarheid van de organisatie beperkt, dit maakt het lastig om snelle groei op te vangen (Bijlage K).

De externe omgeving biedt DNG verschillende kansen blijkt uit de SWOT-analyse, zo blijft de digitale advertentiemarkt doorgroeien in 2024 werd een totale besteding van meer dan 4 miljard euro verwacht. Deze trend versterkt de vraag naar SEO en linkbuilding. Ook technologische ontwikkelingen, zoals de opkomst van AI en no-code tools zoals Make.com, maken het mogelijk om interne processen een stuk efficiënter en goedkoper te gaan maken. Ook blijkt uit onderzoek dat gebruikers vooral klikken op de bovenste zoekresultaten, waardoor linkbuilding een strategisch middel blijft. De sterk gedigitaliseerde Nederlandse markt, waarin 97% van de bevolking internettoegang heeft vormt een solide basis voor het aanbieden van onlinediensten (Bijlage K).

Tot slot zijn er ook diverse externe bedreigingen zichtbaar, de concurrentie is hevig met veel aanbieders die vergelijkbare diensten aanbieden van freelancers tot grote bureaus. Klanten zijn vaak niet loyaal, omdat er geen sprake is van contracten en stappen makkelijk over. Zowel de klanten als de bloggers hebben een hoge onderhandelingsmacht, vooral omdat hoogwaardige backlinks schaars zijn en duur kunnen zijn in aanschaf. Daarnaast worden de regels vanuit Google steeds strenger, waardoor onnatuurlijke of te commerciële backlinks kunnen leiden tot straffen. Ook roept de inzet van AI ethische vragen op, zeker als dit ten koste gaat van nauwkeurigheid (Bijlage K).

Jef Vogel - 2171983
Alle rechten voorbehouden 2022
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin